مرکز پاسخگویی تلفنی به سوالات رایانه ای و موبایلی 9099071540 (تماس با تلفن ثابت) - 0217129 (تماس با موبایل)
تماس با کارشناس

چاک پدل؛ پدر CPU درگذشت

  • توسط : سیما مومنی
  • انتشار: 1400/09/22 - بروزرسانی: 1400/09/27
چاک پدل؛ پدر CPU درگذشت | سرویس کامپیوتر
کامپیوتر خبر

چاک پدل (Chuck Peddle) یکی از بهترین و مهم‌ترین مهندس‌های عصر پیدایش ابتدای کامپیوتر یا رایانش خانگی در سن ۸۲ سالگی دراثر سرطان پانکراس درگذشت.  برای شناخت بیشتر چاک پدل با رایانه کمک همراه باشید .

چاک پدل را تقریبا به‌عنوان طراح ارشد پردازنده‌ی کم ‌مصرف شرکت MOS Technology با نام ۶۵۰۲ می‌شناسند که در سال ۱۹۷۵ میلادی با قیمت تنها ۲۵ دلار عرضه شد و در اولین سری‌های کامپیوترهای خانگی مانند Apple II و کومودو PET مورد استفاده قرار گرفت به‌جز مسایلی که در بالا گفته شد و نسخه‌های دیگری از این طراحی هسته به کنسول‌های اثرگذار و مطرحی هم‌چون آتاری ۲۶۰۰ و NES راه یافت.

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از کامپیوترهای ۸ بیتی خاطره دارید می‌توانیم بگوییم که احتمالا تجربه‌ی شیرین خود از کار کردن با این سیستم را تا حدود زیادی مدیون چاک پدل هستیم.

اما درمورد ۶۵۰۲ می‌توان گفت برای اینکه این محصول وارد بازار عرضه شود با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد. زیرا چاک پدل می‌کوشید که چیپ‌هایی که مقرون و به صرفه‌ی خود را در شرکت موتورولا طراحی کند و این شرکت در آن دوران کیت‌های طراحی پردازنده‌ی ۶۸۰۰ خود را که با قیمت‌ گزاف ۳۰۰ دلاری داشت و با مشکل روبه‌رو بود می‌فروخت و به همین علت به پیشنهاد پدل اهمیت نداد و آن را رد کرد.

در همین دوران وقتی شرکت موتورولا به پیشنهاد چاک پدل برای تولید و عرضه‌ی ۶۵۰۲ واکنشی نشان نداد پدل و شش تن از مهندسان تیمش از کار خود در شرکت موتورولا استعفا دادند و وارد شرکت MOS Technology شدند. علت این مشکلات را رقابت بین مدیران شرکت دانستند زیرا مدیران این شرکت پیشنهادی که پدل داده بود را نوعی رقابت داخلی می‌دیدند.

حتی پس از رفتن پدل آن شرکت محصول ۶۵۰۲ بعد از تولید و عرضه  مدت‌ها در خطر بود زیرا شرکت موتورولا تا مدت‌ها توسعه‌دهندگان این محصول را مورد پیگرد قانونی قرا دادند و تمام تلاششان را کردند تا فروش این محصول را متوقف کنند. در همین دوران بود که کومودو وارد عمل شد و برای خرید MOS خیز برداشت و پدل را مهندس ارشد گذاشت پدل نیز در سمت جدیدی که داشت مسوولیت تدوین چشم‌انداز رایانش را برعهده گرفت.

پدل در سال ۱۹۸۰ میلادی تیم MOS را ترک کرد و بیشتر تمرکز خود را روی پروژه‌های کوچکتری مانند کامپیوتور ویکتور از شرکت Sinus System Technology و هارد درایوهای قابل تعویض قرار داد که در واقع مقدمه‌ای برای هارد اکسترنال و حافظه‌های یو‌اس‌بی بودند البته حتی در آن زمان نیز میراث پدل کاملا تثبیت شده بود.

پدل با مقرون و به صرفه کردن کامپیوترها به مردمی سازی این تکنولوژی کمک کرد و تاحدودی توانست علم کامپیوتر را فراگیر کند این ایده به بشر کمک فراوانی کرد زیرا این تکنولوژی به جای اینکه به سرورهای یکپارچه محدود باشد در همه جا حاضر خواهد بود در این صورت می‌توان گفت حتی تلفن‌ها و خانه‌های هوشمند نیز ریشه در ایده‌هایی دارند که پدل ۴۵ سال پیش مطرح کرد.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد خرید محصولات با کیفیت می توانید از پشتیبانی کارشناسان رایانه کمک مشورت بگیرید و اگر هرگونه سواب بازی یا کامپیوتری داشتید می توانید همراه رایانه کمک آن را برطرف کنید .

نظرات :
اولین نظر را ثبت کنید

برای این مطلب تابحال نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید

ارسال نظر :

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

عملیات انجام شد