مرکز پاسخگویی تلفنی به سوالات رایانه ای و موبایلی 9099071540 (تماس با تلفن ثابت) - 0217129 (تماس با موبایل)
تماس با کارشناس

ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد

  • توسط : گلاره میربها
  • انتشار: 1400/09/16 - بروزرسانی: 1402/07/30
ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد | رایانه کمک
• کامپیوتر

در مقاله های گذشته به موضوعات ساخت پاورقی چند ستونِ ، ساخت ماکرو و نوشتن متن بالای جدول در word ) پرداختیم، اما در این مطلب قصد داریم به موضوع ساخت فهرست بندی برای تصاویر و جداول در ورد بپردازیم. پس اگر شما هم علاقه به دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنم با تیم فنی رایانه کمک تا پایان مقاله ” ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد ” همراه باشید.

همان طور که همه ما میدانیم، ممکن است در هر گزارش، تحقیق یا پایان نامه ای تصویر و جدول وجود داشته باشد. مطلقاً این جداول و تصاویر نیاز به یک دسته بندی دارند، تا اگر فردی نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد عکسی یا جدولی  داشت، به راحتی بتواند به آن فهرست مراجعه کرده و اطلاعات درون آن را مطالعه نماید. از این رو ساخت یک فهرست برای تصاویر ها و جدول ها بسیار مهم است، برای ساخت فهرست تصاویر و جداول در سند دو راه وجود دارد.

اولین راه  این که به صورت دستی کاربر تک به تک به ایجاد فهرستی برای جدول و عکس ها بپردازد، این راه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد عکس ها و جدول ها بسیار کم باشد. اما روش دوم استفاده از فهرست خودکار برای عکس ها و جدول ها در ورد است، که کاربر با چند کلیک ساده می‌توانند آن‌ها را فهرست بندی کند.

تیم فنی رایانه کمک در این مقاله هر دو روش را به شما آموزش می‌دهد و کاربران می‌توانند بر اساس شرایط خود به انتخاب هر کدام از این دو روش بپردازند.

 

نحوه شماره گذاری تصاویر و جداول با استفاده از Caption

همان طور که در ابتدا به آن پرداختیم ،این روش گاهی با نام ” شماره گذاری تصاویر و جدول ها به روش دستی هم خوانده می‌شود. برای انجام این فرایند، مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا بر روی عکس یا جدول مورد نظر خود یکبار کلیک کنید تا انتخاب شود.

حال از سربرگ های بالای نوار ابزار ورد وارد تب references شوید.

سپس به بخش caption رفته و گزینه insert را انتخاب کنید.

نکته همچنین می‌توانید بر روی عکس یا جدول خود کلیک راست کرده و سپس گزینه insert caption را انتخاب کنید تا به سرعت به شماره گذاری آنان بپردازید.

پس از عبور از مراحل قبل، اکنون تب caption بر روی صفحه نمایش ( مانند تصویر زیر )  باز می‌شود.

  درج شماره خودکار برای سطر ها در ورد

 

 

 

برای ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت دستی در ورد ابتدا بر روی قسمت new label کلیک کنید.

 

 

 

 

پس از انتخاب گزینه new label تب آن برای شما باز می‌شود، حال یک نام برای برچسب های عکس ها و جداول خود مشخص کرده و سپس بر روی ok  کلیک کنید.

پس از کلید بر روی ok به صفحه قبل باز می‌گردید که باید ستون های دیگر را  تکمیل کنید، این قسمت دارای بخش های مختلفی دیگری است که به ترتیب به هر کدام از آنان می‌پردازیم.

 

Caption   قسمت caption همان طور که از نام پیداست باید عنوانی مناسب برای تصویر خود مشخص کنید تا عکس مورد نظر بر اساس آن شماره گذاری شود.

Label  در کادر label باید نامی که برای برچسب گذاری در بخش new label مشخص کرده بودید را انتخاب کنید.

Position  در این قسمت باید مشخص کنید که محل قرار گیری برچسب شما دقیقا کجا جدول یا عکس باشد.

Delete labelبا کلید بر روی این گزینه هم می‌توانید برچسب که مشخص کرده اید را پاک کنید.

Numbering در قسمت نامبرینگ می‌توانید نوع شماره گذاری تصاویر و جدول در ورد را مشخص کنید، به این صورت که ابتدا بر روی گزینه numbering کلیک کنید تا وارد قسمت caption numbering شوید.

راهنمایی :  در این قسمت اگر می‌خواهید شماره گذاری عکس و جدول بالای آن‌ها قرار بگیرد گزینه above selected item را انتخاب کنید و در صورتی که می‌خواهید در پایین آنها قرار بگیرد، گزینه below selected item را انتخاب کنید.

 

 

 

حال بر روی سربرگ format کلیک کرده و نوع فهرست بندی جدول و تصاویر در ورد را مشخص کنید.

نکته : توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید شماره گذاری تصاویر و جداول شامل تمامی فصل ها باشد.

باید تیک گزینه include chapter number را فعال نمایید، پس از فعال سازی آن گزینه های chapter starts number و use separator برای شما فعال می‌گردد.

در بخش chapter stars number باید مشخص کنید که شماره گذاری جداول به صورت خودکار از کدام سر تیتر شما شروع شود.

همچنین در قسمت use separator باید مشخص کنید که بین نام و شماره گذاری تصویر یا جدول، چی نمادی قرار گیرد. ( به عکس زیر توجه کنید )

 آموزش شماره گذاری صفحات در ورد 

 

 

نکته : این موضوع برای فهم و خوانایی راحت تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نهایت برای اعمال تغییرات که اعمال کرده اید، بر روی گزینه ok کلیک کنید تا دوباره به منوی caption برگردید.

پس از انجام تمامی این مراحل بر روی گزینه ok کلیک کنید ، تبریک میگویم حال شما توانستید عکس یا جدول درون مقاله خود را فهرست بندی کنید.

 

حتماً  بعد از نصب ویندوز یا برای انجام کارهای مختلف فونت فارسی لازمت میشه با کلیک روی عنوان دانلود فونت فارسی کلی فونت پر کاربرد در اختیار شماس.

مراحل ایجاد فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد

در قسمت بالا به ساخت فهرست دستی برای تصویر ها و جدول ها درون یک سند پرداختیم. همان طور که می‌دانید ساخت فهرست دستی برای تصاویر و جداول ممکن است کاری بسیار زمان‌بر باشد ، با این حال اگر تعداد عکس ها و جدول های شما بیش از حد زیاد بود، فهرست های بندی دستی آنان عملا کاری غیر ممکن است؛ اما با انجام این روش به راحتی می‌توانید به ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد بپردازید.

ابتدا وارد فایل سند خود شده و سربرگ reference را انتخاب کنید.

سپس در بخش Caption بر روی گزینه Insert Table of Figures کلیک کنید.

اکنون پنجره Table of Figures بر روی صفحه باز می‌شود.

حال در این صفحه باز شده، وارد سربرگ Table of Figures شوید.

اکنون در بخش جنرال ( general ) گزینه caption label را مشاهده می‌کنید.

در منوی کشویی قسمت caption label ، برچسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از انجام مراحل بالا، نام تصاویر و جداول در بخش print preview و web preview به شما نمایش داده می‌شود.اکنون کافیست بر روی ok پایین این صفحه کلیک کنید تا برنامه به ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در سند بپردازد.

نکته : همچنین می‌توانید از طریق گزینه modify ، به شخصی سازی ( اندازه، رنگ، فونت و… ) فهرست بندی تصاویر و جداول در ورد بپردازید.

 

سخن پایانی

ممنونم که تا پایان مطلب ” ساخت فهرست تصاویر و جداول به صورت خودکار در ورد ” با ما همراه بودید، امیدوارم این مطلب برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد. همچنین اگر در هر قسمت از برنامه ورد به مشکل خاصی برخورد کردید، می‌توانید با شماره های ۹۰۹۹۰۷۱۵۴۰ و ۰۲۱۷۱۲۹ تماس بگیرید تا از کارشناسان ما مشاوره اینترنتی و تلفنی 

نظرات :
اولین نظر را ثبت کنید

برای این مطلب تابحال نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید

ارسال نظر :

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

عملیات انجام شد