مرکز پاسخگویی تلفنی به سوالات رایانه ای و موبایلی 9099071540 (تماس با تلفن ثابت) - 0217129 (تماس با موبایل)
تماس با کارشناس

اعتراض ها علیه جمعه سیاه آمازون

  • توسط : محمد صفاری
  • انتشار: 1400/09/16 - بروزرسانی: 1400/09/17
amazoon black
اخبار

جمعه سیاه چیست؟

ماه نوامبر همیشه یکی از شلوغ ترین و پر زرق و برق ترین ماه‌های سال برای کشور های خارجی است که هر ساله هفته آخر آن را جشن می‌گیرند.

در این هفته که نزدیک به عید شکر گذاری است ، آخر هفته آن را “جمعه سیاه” می‌نامند این روز بستر یکی از بزرگترین جشنواره های خرید محسوب می‌شود. در جمعه سیاه بیشتر کارخانه ها و فروشگاه‌ها سعی می‌کنند بر روی محصولات و کالاهای خود تخفیف بگذارند که همین موضوع باعث می‌شود تا فروش بسیاری داشته باشند و محصولات آنها به سرعت فروخته شود.

از این جهت یکی از بزرگترین شرکت های که هر ساله ای این استراتژی را در پیش می‌گیرند، سایت فروشگاهی مانند امازون، علی بابا و… هستند و هفته شلوغ و پر درآمدی دراند تا بتوانند تمام محصولات خود را با تخفیف های چند درصدی به فروش برسانند.

اما امسال پیش بینی می‌شود با خانه نشین شدن بسیاری از مردم به دلیل کرونا، باعث هجوم بیشتر مردم برای خرید شود. از این رو برخی از گروه های مردمی و افراد اقتصاد دان و سیاست مدار با این موضوع مشکل داشته و سعی می‌کنند جلوی سود بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی آمازون را در این وضعیت بگیرند.

 

 

یکی از سیاست مدار های که نسبت به فروش بالای آمازون در همان ساعت های اول جمعه سیاه واکنش نشان داد، اقای (یانیس واروفاکیس) بود که با ایجاد حَواشی در دنیای مجازی از مردم سرتاسر دنیا خواستار شده است تا برای مدت از amazon به هیچ عنوان چیزی خریداری نکنند یا به اصطلاح آنها را بایکوت کنند.

همچنین واروفاکیس در یک پیام تصویر خواستار شد تا حتی افراد از فروشکاهای متصل به amazon هم بازدید نکنند تا جلوی سود مدیر عامل های آمازون گرفته شود. البته این موضوع هم بی دلیل نیست زیرا طبق بررسی کارشناسان فنی این حوضه سود شرکت آمازون در زمان همه گیری شدن ویروس کرونا و خانه نشین شدن بسیار از افراد رکورد فروش ۱۱ هزار دلاری در یک ثانیه را ثبت کرده به طوری که میزان دارایی جف بزوس ( صاحب آمازون ) به ۱۸۷ میلیارد دلار رد کرده است. با این حال که کرونا به بستر بسیاری از کسب و کار ها ضرر شده است و میزان سهام آنها را به شدت با ضرر روبرو کرده، آمارون ماننند همیشه قله های پیشرفت صعود می کند.

البته (اقای یانیس) در این زمینه تنها نبوده و افراد از فعالان اتحادیه تجاری ، اتحادیه محیط زیست، مدافع حریم خصوصی و… در کنار او هستند و به این جنبش علیه سیاست ها  آمازون، او را همراهی می‌کنند.

 

آیا آمازون در جمعه سیاه سال ۲۰۲۰ فروش کمترین را به ثبت می‌رساند؟

این موضوع کاملا مشخص است که نمی‌توان جلوی غول بزرگ خورده فروشی مانند آمازون ایستاد اما این افراد سعی می‌کنند با اعتراض های مسالمت آمیز جلوی سیاست های مصرف کننده و رویکردهای فئودالیسم آمازون را بگیرنند.

اعتراضات روز جمعه سیاه ۲۰۲۰ همچنان به وسعت خود ادامه دارد و افراد با شعارهای ” آمازون را مجبور به پرداخت غرامت کنید ” سعی می‌کنند حقوق خود را از شرکت  amazon دریافت کنند.

در واقع علت اصلی ایجاد این پویش و همگیری شدن آن ، اعتراض در زمنیه حقوق کارگران، فرار مالیاتی، همکاری با مقام های سیایسی برای انحصاری شدن در زمینه فروش محصولات مختلف و… شرکت آمازون است و برخی از روشنفکران سعی می‌کنند در چنین شرایطی جلوی این اتفاق را بگیرند.

چهره های مشهو ر و سیاسی دیگر هم که یانیس واروفاکیس و رهبر اصلی این جنبش (کسپر گلدربلوم ) را همراهی می‌کنند می‌توان به “وام چامسکی ، برنی سندرز ، برخی از افرا داز حزب چپ گرا ها و و اتحادیه تجاری UNI Global ” اشاره کرد.

 

دلیل اصلی اعتراض ها علیه جمعه سیاه شرکت آمازون چیست؟

همان طور که در بالا به آن پرداختیم، دلایلی متعددی دارد که افراد سرشناس و مردم نسبت به سیاست های اشتباه آمازون دست به اعتصاب زده اند و قصد دارند تا با بایکوت کردن آن، جلوی سود بردن آن را بگیرنند.

از این رو سازمان ها و بنیاد های مختلفی مانند Oxfam، ۳۵۰.org، Greenpeace و Tax Justice Network در این اعتراض ها مردم را یاری می‌کنند و اعلام کرده اند که ”  برخی کارگران انبار های آمازون در این شرایط کرونایی هنوز هم به صورت تمام وقت در حال فعالیت هستند و از طرفی دیگر در این شرایط بسیاری عالی برای فروش محصولات شرکم مازون وجود داشت، اما همچنان میزان حقوق و مزایای این کارگران تنها مقدار ناچیزی افزایش یافته است ” همچنین دولت ها از مردم خواسته اند تا بیانیه های خود را امضا کرده و به صندوق های حمایت از کارگران آمازون برای اداره کار کشور خود ارسال کنند و از تجمع کردن در محیط های مختلف جدا خودداری کنند.

از این جهت پویش های بسیاری در دنیا علیه شرکت آمازون راه افتاده است که در سرتاسر دنیا  نظیر ( هندوستان، بنگلادش، سوئد ، برزیل، آلمان ، فرانسه ، فیلیپین، لهستان، ایتالیا و آمریکا ) هنوز هم ادامه دارد که به شرایط برخی از آنها می‌پردازیم.

در آلمان اتحادیه Verdi که در زمینه تجارت فعالیت دارد، در یک اقدام بی سابقه افراد موافق با حقوق بشر را در روبروی انبار های شرکت آمازون دور هم گردآوردی کرده و با شعار های مرتبط به همین موضوع خواستار پرداخت حقوق بیشتر به کارگران این شرکت شده اند.

در انگلیس هم به دلیل پروتکل های بهداشتی سازمان بهداشت آنها شرایط به همین صورت است اما کمی فرق دارد، به گونه ای که افراد حق تجمع کردن را ندارند.

در برخی از شهر های اروپا هم قصد دارند این پویش را به صورت آنلاین دنبال کنند تا مانع از شیوع بیماری شود.

البته طبق اظهارات مدیران شرکت آمازون ، این ادعا ها کاملا غلط و گمراه کننده هستند که گروه‌های خودجوش و ناآگاه آنها را به راه انداخته‌اند تا از آمازون برای رسیدن به مقاصد و اهداف شخصی خودشان استفاده کنند.

 

جمعه سایه در ایران

با این که جشنواره جمعه سیاه در بسیار از کشور های خارجی رواج دارد و اصلا با اداب و رسوم ایرانی ها در یک راستا نیست، اما برخی از فروشگاه‌های الکترونیکی و فیزیکی و بعضی از کسب و کار های آنلاین در شبکه های مجازی سعی می‌کنند با استفاده از این فستیوال، میزان فروش خود را بیشتر کنند. این موضوع در پایه مشکلی ندارد اما زمانی کمی از حالت متعارف خود فاصله می‌گیرد که تفاوت های با جمعه سیاه خارجی ها پیدا میکند.

 

فرق جمعه سیاه در ایران و خارج

  1. اولین موضوعی که باعث می‌شود که جمعه سایه ما با آنها تفاوت داشته باشد، تخفیف های آن است، مطمئنا اگر چند روز قبل از جمعه سیاه به وبسایت های خارجی سر بزنید، چیزی مرتبط به ” افزایش قیمت ”  را مشاهده نمی‌کنید، اما متاسفانه دیده شده برخی از افراد سود جو چند روز مانده به جمعه سیاه اجناس خود را گران می‌کنند و در روز جمعه سیاه به اندازه‌ای تخفیف بر روی آن قرار می‌دهند که به میزان سود آنها هیچ گونه تغییری نمی‌کند!

  2. تفاوت دیگر که شاهد آن هستیم در خارج بیشتر محصولاتی تخفیف بسیار زیادی بر روی آنها اعمال می‌شود که از اجناس پر فروش و مهم هستند، اما در ایران این گونه نیست بیشتر اجناسی تخفیف می‌خورد که عملا در چند ماه یا سال گذشته فروش خوبی نداشته اند و با تخفیف روی آن قرار داده شده فقط می‌خواهند انبار خود را خالی کنند.

  3. موضوع دیگر که باید به آن اشاره کرد میزان تخفیفات است، سایت های خارجی از ۱۰ تا ۹۰ درصد بر روی برخی محصولات خود تخفیف لحاظ می‌کنند، اما در ایران خبری از این تخفیفات بسیار عالی نیست و بیشتر در ۵ تا ۳۰ درصد خلاصه می‌شود. دلیل این موضوع کاملا واضح است و نمی‌توان به این دلیل از فروشنده خورده گرفت، زیرا او فقط نقش یک فروشنده را دارد و اگر تخفیف زیادی بر روی جنس خود قرار دهد، عملا باعث ضرر او می‌شود.اما در خارج این گونه نیست و وقتی قرار است روی محصولی در هر فروشگاهی تخفیف لحاظ شود، از درب کارخانه اجناس مشخص شده و بر روی آنها تخفیف اعمال می‌شود و در این شرایط هیچکدام از طرفین نظیر ( فروشنده، سازنده و خریدار ) ضرر نمی‌کنند.

 

نتیجه گیری

با این که شرکت آمازون سابقه بسیار خوبی در فروش و سرمایه گذاری داشته است به گونه ای که هر ساله رکورد فروش محصولات خود را می‌شکند، اما با این ادعا های که به تازگی بررسی شده برخی کارمندان این شرکت حقوق و مزایایی خیلی کمی دریافت می‌کنند که باید به آنها رسیدگی شود.

در آخر نظر شما در مورد جمعه سایه چیست؟

آیا این اعتراضات و پویش های مردمی می‌تواند جلوی فروش خورده فروشی آمازون شود؟

نظرات خود را برای ما در بخش کامنت ها ارسال کنید.

نظرات :
اولین نظر را ثبت کنید

برای این مطلب تابحال نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید

ارسال نظر :

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

عملیات انجام شد